Wednesday, April 21, 2010

'Najis'

***

Aku benci tengok rancangan Dirty Jobs dalam Discovery Channel.
Tangkap ikan atau kerang kat laut pun dia kata dirty jobs. Siang belut pun dia kata kerja kotor..Aku tahu dia orang kaya, tak pernah kerja-kerja camtu..Boleh lihat bagaimana media mengajar kita bagaimana untuk berfikir..Inilah kerja-kerja manusia kapitalis..


Pernah tak sesiapa bersihkan najis manusia dengan tangan kosong???
Yang dah ada anak, baby berak tak dikira dalam hal ini..

Konteksnya lebih mendalam..Aku maksudkan tentang 'najis', selesaikan setiap isu atau kerja bodoh manusia lain, over and over again, setiap hari, 24/7..

Ia tak busuk..Sebab bendanya kita tak nampak..Sebab ini bersangkut paut dengan minda manusia yang mengerakkan perilaku dan tindakan manusia itu..Sehingga membawa kepada pembentukan 'najis' yang tidak kelihatan..

Sekarang itulah kerja aku..Ini barulah dikatakan dirty jobs..

Hari-hari aku bersihkan najis ini..Clean up, shine it up, re-align, end..outcome sangat sucks sebab buang masa dekat kerja-kerja pembersihan..

Esoknya datang, bersihkan najis lagi..

Sampailah mampus..

Terima kasih manusia najis..

***

3 comments:

Sue@Iza said...

hamboi..marah ke....
bawaklah baca smule entry di bawah itu untuk redakan perasaan yerk...

No Surprises said...

haha...ini umpama emosi kerja di kilang. bawa bertenang...kau boleh pergi jauh...tak lama lagi kau akan suh org pulak bersihkan 'Najis' kau

Kieng Meng said...

Sue - yg bawah tu lain cerita..ini tentang manusia yg tidak menggunakan akal fikiran untuk hidup..ilmu tanpa amal seperti pohon yang tidak berbuah..ecehhh

Azam - ya ini emosi..takde maknanya pergi jauh tu..