Sunday, October 17, 2010

Nota 13

***

Changing..
Better to turn and walk away..


Kadang-kadang, bila kita membuat keputusan, ia datang dengan pengorbanan..

Bulan Oktober genap 3 tahun aku di kilang kicap sejak status di tukar ke permanent..Sepanjang tiga tahun ni ada 2 milestone yang aku nak share..

Pertama

# Genap 2 tahun pada bulan Julai semenjak aku jejak di kilang kicap, aku kena transfer ke tempat baru..Decision dibuat oleh bos yang aku pada mulanya bantah..Aku sayang tempat lama lebih dari apa yang aku ada kat kilang..Kawan-kawan dalam shift sangat rapat..MC pun boleh beramai-ramai sampai orang kata ada pakatan menjatuhkan management..pk2 balik, cool gila walaupun kebetulan semua memang sakit time tu..

Kedua

# Genap 3 tahun pada bulan Oktober semenjak status ditukar ke permanent, aku menjadi manusia normal kerja normal workdays..Cuma kali ini, bos yang offer dulu..

**

Aku sangat liat nak bangun semayang time siang kalau time aku keje malam..Ibu akan kejut aku setiap kali masuk waktu..Setiap kali itulah ibu akan membebel-bebel aku ni tak macam orang..

Awal tahun dulu, mungkin sebab ibu tak tahan sangat, dia menangis lepas bebel2 kejut aku..Time tu nyawa2 ikan nak abeh Zohor..

Gosh...

Aku tak boleh tengok ibu menangis..Aku terus sedar..Then pergi keje malam tu, buatkan aku fikir.."Ya Tuhan, kalau benar Engkau berikan aku peluang untuk berubah, berikan aku tanda-tandanya"..

Sejak dari tu, aku nak sangat keje normal tak ikut shift..Badan dah tak segar macam dulu..Aku ni familyman..Family selalu kena tolak tepi..Member kawin bape ramai aku miss..Hidup macam ni sangat sucks..Seriously, it sucks..Dah agak lama aku dapat peluang masuk keje normal, tapi mungkin masa tak sesuai lagi masa tu, so byk kali aku decline..

**

Minggu lepas minggu yang agak pelik..Macam-macam benda jadi..Kedai kena buatan orang..Dapat offer naik pangkat dengan kenaikan gaji lumayan..Pada masa sama, benda yang aku inginkan datang bergolek..Aku dapat offer masuk keje normal..Cuma benda yang agak peningkan aku adalah gaji..Kalau aku walk out dari shift, aku akan hilang lebih kurang RM900 sebulan..So, aku dalam persimpangan jalan, naik gaji atau potong gaji..

Akhirnya, aku pilih jalan untuk pergi ke normal..Aku rasa ramai yang akan cakap aku bodoh sebab aku pilih yang potong gaji..

Milestone yang pertama, aku dah korbankan kawan-kawan untuk kena transfer..Tuhan saja yang tahu camne aku rasa time tu..

Sekarang, aku korbankan kawan dan duit..Aku sedar, kali ni aku punya decision bagi impak yang agak besar dalam hidup aku..

Bila fikir balik, aku teringat kata seorang kawan.."Bila kita nakkan sesuatu sesungguh hati, Tuhan akan permudahkan"..Dan aku teringat apa yang aku cakap dengan Tuhan awal tahun tu..Mungkin ini lah tandanya..


I thought it won't be this hard..

Forgive me my dear friend..

***

2 comments:

NO SUPrises said...

ape jadi pada kedai?
sila info

Kieng Meng said...

tak ada apa..cuma hari tu kena buatan orang..alhamdulillah benda tu dah tak ada..insyaallah..