Wednesday, November 19, 2008

MLM: Hilang Kawan

Dah lama aku nak post tajuk nie. Mungkin ini masa yang sesuai untuk aku berkongsi pengalaman aku dengan MLM nie. Aku buka cerita ni pun, pasal aku nak sesiapa yang ikut blog aku ini tahu apa yang sebenarnya yang korang nak untuk hidup korang. Mungkin aku masih muda untuk berfikiran jauh dan kawan-kawan yang dah berpengalaman tahu la nak fikir.

Aku join satu company MLM ni, dan tak perlu aku sebut. Sesiapa yang rapat dengan aku tau la aku masuk yang mana. Time lepas grad, aku banyak cita-cita dan semuanya adalah cita-cita yang berhubung kait dengan perniagaan. Aku nak ada satu business aku sendiri dan boleh aku wariskan..peh, kencang..Time tu baru dapat keje dan kerja tu buat membuatkan aku dalam keadaan yang terumbang ambing, memang aku nak blah cepat-cepat sebab tak syok.sakit, penat, menyampah, macam-macam lagi. Lantas aku join, malas la nak cite panjang...

Dan sekarang, aku dah stop.....

Inilah cerita aku..Setelah berbulan-bulan aku gerak, tiba-tiba aku stop. Aku dah tak sanggup nak buat..call kawan-kawan, ajak diorg lepak minum, padahal nak amik kesempatan nak bercerita..Inila taktik-taktik popular diorang pakai tapi aku tak buat la ok..Kawan-kawan yang tak pernah bertegur pun terpaksa contact balik sebab desperate untuk cari downliner..Syukur jugak la aku tak sampai tahap ini lagi..

Benda yang paling aku takut adalah bila kawan-kawan mula lari dari kita disebabkan benda nie..dan ramai dikalangan kawan-kawan aku yang takut nak jawab call atau reply SMS kawan-kawan yang dah join..nak jumpa nanti, diorg try pujuk lagi..dengar cite-cite poyo mamat-mamat kaya buat diorg naik nyampah..uFcK..Memang aku takut..Semenjak aku join ni pun, aku x pernah lagi buat taktik-taktik sial macam ni sebab, aku tau apa akan jadi..Setahu aku, aku tak pernah bukak cerita kalau aku gi lepak ngan kawan-kawan..aku hanya bercerita jika ditanya sahaja..Benda ni memang boleh buat hilang kawan..kUcF..

Banyak benda yang aku memang tak bole blah bila join benda nie..Kau kena show-off, kena jadi poyo, angkuh, bongkak...FcKu..aku tak sanggup sebab itu bukan aku..aku memang menyampah bila aku pergi office MLM tu, dengar cite poyo, kononnya down-to-earth laa..lakonan je..dalam hati siapa tahu!!!orang bawah masuk, hati gembira laa!!!fkCu..

Ada seorang manager dekat company aku cakap, "Jika kita ingin berjaya dan dedicate hidup kita untuk kerja, ada 3 benda yang kita kena korbankan; Keluarga / Isteri dan anak-anak, Kawan, Hidup Kita"

Diantara kita ni, sanggup ke buat? Tak semua orang boleh buat. 100% aku sokong dengan kenyataan itu tapi aku tak sanggup, dalam konteks MLM ni la..

Pada satu tahap tu, aku mula terfikir..Adakah ini yang aku nak? Aku nak jadi kaya sangat ke? Berbaloi ke, kalau aku jadi kaya dengan buat ni, semua orang kat sekeliling yang rapat dengan aku lari? Aku enjoy dengan hidup aku sekarang..walaupun serabut dengan hutang keliling pinggang tapi aku sangat-sangat hargai hidup aku sekarang..lebih baik aku hidup macam nie..duit boleh buat kita lalai..dan aku agak tak terkawal bila ada duit banyak..aku tak mau oleh kerana duit, hidup aku hilang..kita bukan dimiliki oleh duit, kita milik Tuhan...

Sebab-sebab tu la aku stop..kerana itu bukan yang aku nak..itu bukan diri aku dan hidup aku bukan yang itu..Dulu aku agak kabur..sekarang aku sudah kembali ke realiti...friends, thanks for your support..maaf kalau aku pernah sakitkan hati..kepada kawan-kawan yang dah berjaya buat MLM tu, aku x pernah rasa dengki dengan korang..sebagai seorang kawan, aku bangga jika ramai kawan-kawan yang berjaya dalam hidup tak kira la kerja apa-apa pun..

So friends, korang fahamkan apa maksud aku? Fikirkanlah apa yang korang nak..tipu la, semua orang pun nak kaya tapi banyak lagi cara untuk kita jadi kaya..x payah la nak jadi kaya dengan join MLM..fcKu..

"Lebih baik jadi orang miskin daripada jadi kaya, sebab orang kaya takut jadi miskin"

9 comments:

Princess M said...

wah, u give me one good advise :).congrats!

theblabber said...

"Jika kita ingin berjaya dan dedicate hidup kita untuk kerja, ada 3 benda yang kita kena korbankan; Keluarga / Isteri dan anak-anak, Kawan, Hidup Kita"

ki, aku tak sanggup nak hilang one of those, huhu. biarlah tak kaya pun.

Erna said...

aku sebenarnya faham apa yg kau tulis ni.. sebab aku antara manusia yg lari dari kawan2 yg ajak aku masuk MLM nih... hahaha

Aku dah allergic..

Azman Ali said...

hahaha kie..aku paham kie.. aku agak tekejot bile tau ko masuk MLM aritu.. aku ade tanye kan..tp buat2 rileks jer..x kan shauqi masuk?? hahaha..xpe kie..blaja dr kesilapan.. x semestinye kene ilang kawan kalo nk carik duit lebih.. yg penting usaha..xde bende yg senang dlm hidup nih..rezki x dtg begolek tanpa usaha.. Bg aku la MLM ni lebih kepada mentaliti mudah nk dapat duit jer org yg masuk ni..sbb main fokus nk amek duit orang lain...mgkn x sumer kot.. ntah laa...nak kaya kene berniaga... MLM satu perniagaan??? hahahaha

Azman Ali said...

kie lg satu...pasal utang keliling pggang tu kalo ko nk advice dr aku jupe la aku...leh aku tlg ape yg ptot..Free of charge!

Kieng Meng said...

mizi: yup, x sanggup kan..huhu

nang: thanx!!nanti lepak!!

Anonymous said...

hutang aku bila nk bayar woi???? hahaha.. memain je aa..

aku pon mls cite psl benda nih.jika dah kejar duit jer, xpandang benda lain da, itu yg patut ditakuti.. n duit nih, lg byk duit, lg xckup kite..bak kate pepatah, besar periuk, besarla kerak nya.. keje je la,lg puas ati..sume xilang..life pon ade.. org2 duk berlagak tunjuk pakai BMW sume tu belom tentu dia punya..percayalah..dia amik gamba je wei..kete pinjam..

pape pon, ukurlah kejayaan tu pada ketenangan,bukan kekayaan..kaya xsenang xguna..org kaya raya,anak xde, tua nnt sapa nk layan?mati sorg la..

sekian

baLdi MeraH said...

aku sanggup x g gath kurniawan semate2 xmo jumpe sorang MLMers yang dah maki mak bapak aku..keh3..tp bkn ko la kie.. actually..most MLMers punya toke adelah orang2 yang nk bersihkan duit2 aram deyrang dr dikenekan cukai..aiyak..kalo nk berniaga pon berniaga aa bebetol..nk tipu orang buat apa..igt budak skolah ke mau kene tipu...

kiee..ni ade orang btau aku..bole pakai kot.. antara duit dan pengalaman .amekla pengalaman dulu..sbb pngalaman bole buat duit..tp duit blm tentu bole buat pngalaman..

aku pon mahu kaya..hehhehehe....

Kieng Meng said...

chan: thanx..setuju ngan ayat ko..cari ketenangan..yup2..

kappa: setuju gak ngan ko..itu mmg betul2 aku terfikir masa aku dipaksa supaya fikirkan tentang quitting job..mmg gila..pengalaman beb..laku aku nye resume ada pengalaman tuuu..hahaha