Showing posts with label Holiday. Show all posts
Showing posts with label Holiday. Show all posts

Tuesday, July 13, 2010

Sipadan/Mabul Song

***

Bagi mereka yang agak sinonim dengan percutian ke pulau, pasti tahu lagu tema wajib pulau..

Lagu ni adalah lagu cover dari lagu Jamaican Farewell..Cuma liriknya je yang diubah..
Lagu kat bawah ni lagu untuk Sipadan/Mabul..Pada mereka yang nak ke sana in future, dengar-dengar la dulu..





The Sipadan Song (Jamaican Farewell's cover)

There’s an island in the Celebes Sea,
The name’s Sipadan you must go and see,
If you’re a diver and you want the best,
Come go along and we’ll do the rest

Chorus:
Well I’m glad to say the Drop Off’s OK,
Barracuda Point is not far away,
Lobster Lairs is also there,
And The Hanging Garden is very rare

Divers down at the water side,
Looking at the drop with gaping eyes,
Wondering what’s there down below,
Is it Nobby Clark or is it Jacques Cousteau?

Chorus

There’s a turtle skeleton in the Turtle Cave,
You can go to see it if you’re feeling brave,
Dive right in until it ends
But don’t stay too long or you’ll get the bends

Chorus

White Tip Avenue and the Turtle Patch,
The Coral Garden – There is no match,
Soft coral, hard coral and the sea whips too,
Tropical fish to amaze you

Chorus

There’re so many places you may have seen,
The Caribbean Islands, the Coral Seas,
The Barrier Reef and the Maldives too,
But Sipadan Island now that’s something new

Chorus

Jacques Cousteau and “Calypso” came
“Oh Gee” micro paradise he did acclaim,
Divers in silver up and down the reef
Cameras clicking there was no relief

Chorus

Well…..Sad to say you’re leaving tomorrow,
Sipadan Island will be far away,
I know that when you leave her shore,
There’ll be memories in your heart forever more

Chorus

***

Wednesday, June 30, 2010

PADI Open Water Course: Gate To the Deep Sea

***
Salah satu impian aku adalah untuk dapatkan lesen diving..Tempoh hari maka selamatlah aku masuk ke lautan luas dan lulus dengan jayanya dalam PADI open water course yang membenarkan aku dive ke seluruh dunia..Damn I'm so excited..
Aku tumpang sedih dekat kawan-kawan yang tak dapat join ke Pulau Mabul..Yatt, Erna, Syah..Disebabkan diorang ada komitmen yang tak dapat dielakkan, diorang terpaksa pull out..Kalau tak, aku pun tak nak pergi sebab tak ada geng..Tapi, tekad untuk dapatkan lesen sangat tinggi so aku tolak emosi ke tepi..Tambah pulak aku sangat desperate untuk pergi bercuti sebab dah lama tak amik cuti..Keje macam nak gila..Tambah-tambah lagi, harga tiket pergi-balik ke Tawau hanya RM25!!!!!!!!! Mana nak dapat? =p
Perasaan bila dapat masuk ke dasar laut dan tengok hidupan laut secara lebih dekat, aku tak dapat nak cakap..More than words..Even lepas aku naik bot lepas 1st dive, lidah aku kelu tak terkata..Kawan-kawan pun cakap aku agak nampak terkejut..heh~

Hari pertama - puas hati selepas lulus test

Nak buat lesen diving agak mencabar jugak. Untuk habiskan open water course, kena habiskan 4 kali dive, setiap satu maksimum satu jam..Dah habis 4x dive, ada paper test pulak..Ini kacang je..Ada test bertulis, test berenang, dan test safety procedure dalam laut. Bagi aku, yang paling mencabar yang kat dalam laut. Bayangkan, kau kena buka mask dan pakai mask dalam dasar laut? Buka jaket dengan gas tank dalam air dan pakai balik? Apa nak buat kalau alat sedut gas rosak? Ini antara test yang kita kena perform dalam air kat depan Instructor. Jeff cakap aku cepat tangkap, dan test pun berjalan dengan lancar..Amik masa sangat sekejap dari yang diberi..

Saat ni yang paling best sepanjang aku buat lesen. Beribu-ribu Jack Fish berlegar-legar dalam bulatan. Aku berenang masuk dalam bulatan tanpa ikan-ikan tu lari..

Selain dari tu, Pulau Mabul ni memang terbaik..Kalau nak bandingkan dengan Perhentian dan Redang, memang dua pulau ni jauh ke belakang..Ini kali kedua aku pergi sana..Pengalaman di sana memang lain dari yang lain..Damn it, aku tak leh elaborate lagi..nanti aku nak gi beli tiket gi sana pulak.. =p


So rakan-rakan, you guys should go once to this island..Dengan izin Tuhan, aku akan buat satu lagi trip ke sana untuk dive dan sesape yang nak buat lesen atau hanya nak snorkel pun boleh join sama..Oh ya, hampir terlupa, kalau nak dive tanpa lesen pun bole..Scuba Jeff ada buat Discovery Scuba Diving (DSD). Instructor akan pegang dan bawa kita masuk dalam..Price range not more than RM200..

Marilah raikan lautan...Heaven is a place on earth!!

***

Thursday, June 10, 2010

Nota 9

***

sangat sedih..aku perlukan kawan-kawan untuk pergi melancong..


Krabi atau Phuket..


Bandung atau Bali..


Seterusnya London atau Melbourne atau New Zealand..


Seterusnya ke Makkah al-Mukarramah..


Jom la rakan-rakan!!

***

Monday, April 12, 2010

Saturday, January 16, 2010

Kenapa Manchester dah tak cool macam dulu

***

Aku ingin sangat pegi Manchester. Ada seorg kenalan di sana..Jadi sebelum dia balik ke Malaysia, aku nak jejak kaki dulu..Mungkin ramai kenalan rapat tahu kenapa I'm in love with Manchester.

Ini sebabnya..

1 - Glory Glory Man United!!!!

(taken from www.independent.co.uk. payah betul nak cari gambar lama giggs)


2 - Manchester adalah bandar Rock n Roll di UK. Terdapat puluhan band yang terkenal dan jadi legend of all time. Dua band yang aku sangat suka adalah Stone Roses dan Oasis.

i) Stone Roses - salah satu band penggerak semasa era Madchester. Aduhai, they were genius!

Made of Stone


Fool's Gold



ii) Oasis - what more can I say..One of greatest band on earth..





Tapi, keadaan telah membuatkan aku sangat lemah untuk ke sana..

1 - Manchester United

Sebelum ini, kelab bola ini adalah kelab untuk semua. Kelab untuk rakyat. Sebuah kelab yang ditubuhkan diatas semangat dan jiwa rakyat kelas pertengahan atau blue collar. Rakyat British memang sangat-sangat passionate tentang bola..The hooligans dari Red Devils adalah rakyat biasa yang bekerja kilang, memerah keringat berlibung tulang hari-hari dan merekalah yang menjadi tulang belakang di dalam stadium Old Trafford Theatre of Dreams dalam memeriahkan dan berhempas pulas memberi sokongan. Mereka juga yang bersabung nyawa menjaga maruah The Red Devils daripada kutukan dan serangan liar dari hooligans musuh seteru yang lain, most notably Liverpool.

Tapi sekarang, ia telah dibeli seorang tycoon kapitalis yang ingat British scene semuanya adalah kerana duit. Kelab itu bukan milik rakyat lagi. Ia adalah sebuah entiti atau mesin pencetak duit bagi mereka. Dari situ juga tiket melambung tinggi membuatkan rakyat pertengahan dan hardcore fans yang duduk bergelimpangan di tepi jalan tidak lagi memenuhkan stadium. Segala jenis rakyat yang mampu sahaja dapat masuk tetapi ia tidaklah havoc seperti dulu. Boleh nampak bagaimana ia telah berubah. Aku nak sangat masuk Old Trafford. Tapi tiket sangat mahal untuk single tiket untuk satu perlawanan. sigh~~~

2 - Stone Roses

Mereka ini legenda Rock n Roll dunia. Mungkin bagi mereka yang tidak mengikuti aliran muzik British tidak akan kenal dengan mereka. Kerana yang disuap kepada kita banyak yang datangnya dari Amerika.

Mereka hanya mampu keluarkan dua album sahaja kerana terdapat masalah dengan saman record label. Dua lagu di atas adalah yang terbaik pernah dikeluarkan dan merupakan songs of all time dalam dunia rock n roll.

Tapi mereka kini sudah tidak bermain lagi. Aku teringin juga nak tengok mereka beraksi.
Tengok Ian Brown beraksi secara live membuatkan aku nak jadi rock star.

3 - Oasis

Walaupun Oasis adalah peminat setia Manchester City, seteru rapat The Red Devils, aku tak pernah membenci mereka seperti fans Man U membenci fans Man City yang memang shit.

Oasis arguably one of greatest rock n roll band in history. No doubt. Tapi, yang buat aku sedih, Noel Gallagher announce the split up, dia dah keluar secara rasmi dari Oasis tahun lepas. There will be no more Oasis without him. Dia adalah tulang belakang Oasis, perancang utama kugiran ini.

Aduh, hilang mood aku untuk ke Manchester. Tengok je betapa kecewa dan marahnya Hitler bila dengar berita Noel dah keluar dari Oasis.





Habis tu, siapa nak nyanyi lagu ni lepas ni?????


***

Sunday, November 8, 2009

Petua Memikat Umang-umang

One of funniest video recorded at Mabul Island..Petua memikat umang-umang keluar dari cengkerang..Diajar secara langsung oleh anak-anak Bajau Laut..haha~~

Thursday, November 5, 2009

Mabul Island

A sweet escape..perkataan paling tepat untuk describe percutian aku ke Pulau Mabul, Sabah..

Sebagai seorang yang gilakan percutian ke pulau, tiada tempat lain yang setanding dengan pulau ini di Malaysia..I'm speechless..

Tempat aku duduk tu dipanggil ScubaJeff Guest House..Tempat ni memang terbaik and more into backpackers style and homestay..Bagi mereka yang inginkan kehidupan santai, wajib duduk disini..Jika tak senang dengan kehidupan berkongsi tandas atau lebih sukakan privasi, nak duduk di tempat yang lebih selesa, ada resort mewah..Tapi, baik korang tak yah datang pulau lah..

ScubaJeff Guesthouse. Rumah diatas laut. Indah..

Jika nak dibandingkan dari segi snorkeling, di Pulau Kapalai adalah yang terbaik pernah aku lalui..Pulau Mabul biasa-biasa sahaja..tapi, keindahan Pulau Mabul, sukar untuk dibandingkan lebih2 lagi dari segi keramahan penduduknya yang terdiri daripada Bajau Laut, Sulu, dan pelarian Filipino..Tidak sedikit terdetik dalam fikiran yang kami tidak selamat disini..Snorkel di Kapalai terasa sangat penat, kerana coral di situ sangat-sangat banyak! Hidupan laut juga sangat banyak dan bermacam-macam rupa..Aku rasa hampir 200 meter kawasan coral reef disitu..Dan dalam kesamaran laut dalam, akan kelihatan lagi coral yang tidak dapat kami pergi kerana ia terletak di kedalaman hampir 10 meter..Aku tak dapat bayangkan jika dapat berscuba disini..

Kami hampir-hampir berscuba..Pemilik tempat itu nak bagi kami pengalaman berscuba dengan hanya membayar RM200 sahaja..Bukan ambil lesen, cuma nak merasai bagaimana nikmat berscuba..Pada mulanya kami semua bersetuju, sebabnya brother Jeff tu kuat mencucuk, tontonkan kami dengan video dan gambar menarik di dasar laut..Tapi bila saja kami dah pergi snorkel sehari suntuk pada hari kedua, kami sudah kepenatan untuk berscuba pada hari ketiga..Tambahan pula, ada yang risau sekiranya tak lepas nak bernafas dengan tangki oksigen di dalam laut..Menyesal pun ada, tapi aku akan sampai ke sana dengan membawa lesen yang sah..Tapi kepuasan bersnokel menghilangkan penyesalan itu..


A pool in the sea..Tempat santai di tengah laut

4 hari dan 3 malam..Memang cukup untuk menerobos masuk ke dalam kehidupan Mabulian..Kepada rakan-rakan diluar sana yang sukakan percutian ke pulau, Mabul Island adalah destinasi yang wajib pergi..Percayalah, korang akan terkedu..Aku sudah pergi ke Perhentian dan Redang, dua tempat paling menarik di Malaysia..Tetapi, setelah sampai ke Mabul, tiada kata yang dapat aku ucapkan..Apa yang ada di Mabul, aku tak pernah alami di Redang atau Perhentian..Layanan yang kami dapat di ScubaJeff juga 1st class. Aku takkan dapat layanan seperti ini jika aku duduk di resort mewah..Kami dapat makan ketam dan ikan fresh pagi-pagi..Siap boleh order nak ikan apa dari orang Bajau Laut yang datang menjual..Kehidupan seperti hidup di kampung..Kami cepat mesra dengan penduduk ScubaJeff..


The Flying Mabulian aka Penyu Merah


Aku bercadang untuk pergi lagi ke Mabul, selain ke Sipadan untuk diving..InsyaAllah..Suatu hari nanti..

Pemandangan sebenar matahari terbenam di ScubaJeff


And the best part is, bangun pagi, buka tingkap bilik, terjun tiruk ke laut..goshh~~
Dan juga, i met with lots of new friends..

Untuk info lebih mengenai ScubaJeff, sila ke sini
.

pictures courtesy of Izwa Hasnan, A Mabulian Member




Friday, August 21, 2009

The Wicked Guys in Port Dickson

Hujung minggu lepas aku ke Port Dickson dengan rakan-rakan lama..Boleh tahan gak la pantai PD tu..Mungkin sebab aku duduk kat Bayu Beach Resort, jadi pantai private, cun sikit..Aku malas nak bercerita..Biarkan gambar-gambar ini bercerita..

p/s: tak sabar nak ke Pulau Mabul..damn excited..





Thursday, April 2, 2009

Surf, surf, surf di Gold Coast



Itu saya sedang cuba jadi surfer

Thursday, March 26, 2009

Salam dari Gold Coast

Good day mate,

Aku sekarang di Brisbane Airport nak ke Sydney selepas lima hari di Gold Goast. I have a blast in here and I'm fall in love with Gold Coast..seriously..Sori, tak dapat nak post gambar lagi...next time..

Lima hari lagi di Sydney.......