Tuesday, August 21, 2012

Think

***

Just to share current world population by religions..

World Religions[1][2]
Four largest religionsAdherentsPercentage of world populationFurther information
World population6.8 billionFigure used by individual articles
Christianity2.4 billion34%Christianity by country
Islam1.62 billion19%Islam by country
Hinduism1 billion14%Hinduism by country
Non-religious1.12 billion16%Irreligion by country
BuddhismCirca 376 million7%Buddhism by country
Total6.8 billion93.5%
Source: wikipedia


Think..


***

Monday, May 14, 2012

Melihat Kehadapan Part 1

***

Ayuh update resume!!!


Untuk ke-43 kali dalam 5 tahun..

***

Monday, April 30, 2012

Isu bodoh setakat tahun 2012

***

1. Hapuskan PTPTN dan pendidikan percuma gunakan dana Petronas

- idea bodoh..sepatutnya hapuskan riba dalam PTPTN..hapuskan interest fee..pendidikan percuma yg negara lain boleh buat tu kena tgk status negara apa..negara maju kot..negara ni tak maju lagi..nak maju camne..ketirisan wang amanah negara tak selesai lagi..takkan semua benda nak kena guna dana petronas..afoiii..

2. Penswastaan GLC

- jangan ditipu oleh penswastaan contih terdekat skrg Felda..penswastaan itu bukan durian runtuh..durian runtuh untuk rembat duit rakyat..apa yang perlu ditukar ialah sistem perlaksanaan kerajaan..kena lebih dinamik dan berdata saing dgn yg lain..bukannya lari dari tanggungjawab utk tolong rakyat..jangan ditipu..

3. Seorang muslim yg sgt patuh dgn amalan agama tapu memecahbelahkan agama dan politik

Agama islam tu luas..jika muslim itu benar2 faham dengan iman dan islam, dia adlh muslim yg sebenar..hormat yang berjuang untuk keadilan..apabila dikhianati, maka tanggungjawab seorg muslim itu harus buang pemimpin yang korup..itu wajib..bukan kata "aku tak amik port"..itu jawapan bangang..itu bukan muslim..Muslim sebenar bukan setakat tengok tv alhijrah..tlg fahami tanggungjawab..

Tiga isu setakat ini..Yang ketiga tu aku rasa paling bangang dan sangat naif..

My late grandpa berpesan untuk mereka yang naif dengan agama dan politik..

"tanggungjawab kita sebagai muslim ialah untuk membantu mereka yang secara terang perjuangkan Islam..sebagai seorang Muslim wajiblah kita membantu mereka walau apa cara sekalipun kerana Allah akan mengadili kita..serupa juga apabila pemimpin yang kejam walaupun dia seorg Muslim telah menekan golongan muslim dan bukan muslim maka tanggungjawab kita yg wajib disempurnakan ialah mengundurkan pemimpin itu.."

Thursday, February 2, 2012

Sungguh Bermakna

***

"Do not let your emotions (anger, act of rebel, cry, frustration, stress) well-known to your superiors or co-workers (persons who are dealing with you from other departments and their bosses) unless you do not want to have a bright careers ahead. The uncontrollable emotions to these groups will effecting you. It may sounds as 'plastic' or politic to some of us but control is not plastic. It's called tranquility - KiengMeng


***

Wednesday, January 18, 2012

Kejadian Minggu Lepas

Kejadian ini adalah kejadian sebenar. Ada kena mengena dengan mereka yang masih hidup.

1 - AirAsia umum pembatalan flight ke London dan Paris. Yang batal ke daerah India aku tak amik port.
Fernandes adalah usahawan berjaya yang sangat tak berperi kemanusiaan.

2 - Pekerja yang tidak belajar dan amik pengajaran dari kesilapan dan input berguna yang diberi. Bagaikan pohon tidak berbuah.

3 - Manusia yang berniaga hanya mencari peluang keuntungan atas angin. Perbuatan ini adalah seperti parasit. Manusia pengejar duit adalah manusia yang tiada maruah dan prinsip hidup.

4 - Pembeli tiket ETS keretapi laju ke Ipoh yang menghabiskan kuota bagi setiap perjalanan sepanjang musim raya Cina. Anda semua sangat tamak haloba.

Friday, January 13, 2012

Mating Season

Hye rakan-rakan..

Apa khabar?

Berbulan dah tak masuk..

Masa untuk update..

Dengar lagu hebat ini dulu..

Ketemu lagi..

Monday, August 22, 2011

Monday, March 14, 2011

Uncivilized Malaysians

***

Nak berlawak tu kena bertempat..tapi orang Malaysia memang tak de etika walaupun orang kata kita ni berbudi bahasa..tahi lembu..

Orang tengah berduka kat Jepun pegi buat lawak bangang..nak berlawak, gi share ngan member2 sudah..tak perlu make it public..

Stupid Malaysians..Shame on you Malaysians, shame on you..


***

Monday, February 21, 2011

Friday, February 18, 2011

Nasyid, Junjungan Mulia, Renungan

***

Kadang-kadang, aku memilih untuk mendengar lagu nasyid tika aku rasa sangat lemah..lupakan Mogwai, Death Cab for Cutie, atau the Verve..lagu syahdu tapi tak dapat lawan penangan syahdu lagu syahdu nasyid dek tempias kata-kata Tuhan dan Junjugan Mulia..penangannya kadang-kadang boleh buat mata bergenang di kala tengah lemah..tak ramai kenal aku..aku memang cepat tersentuh..manusia mudah alpa, bila sakit baru nak fikir Tuhan..well, aku antaranya..aku mengaku..

Hmm..dua hari sudah kita sambut Maulud Nabi..Tak kesempatan untuk share something..Ada satu lagu punya melodi syahdu..Cuba dengar video kat bawah ni sebelum sambung baca..

Ya Tuhan, sampaikan salamku kepada Junjungan Mulia..




Sambungan...


Kebelakangan ni, rezeki melimpah ruah..Banyak benda yang datang macam, eh, apsal murah rezeki aku ni..apa aku dah buat??kadang-kadang tak jumpa jawapan..hanya mampu ucapkan terima kasih..

Tapi..

Manusia selalu buat statement yang salah..

Bila kita tengok ada sedara mara atau kawan-kawan susah, keje tak ke mana, ada je benda tak kena kat dia yang orang kata, "tak de luck la tu, bintang Pisces la tu" (contoh je); diorang selalu relate dengan bintang..kalau diikutkan, dari apa yang aku selalu dengar dan belajar, ada dua situasi yang berlainan tapi bagi maksud yang sama:

1) Orang susah, banyak sangat dugaan; dan
2) Orang senang, murah rezeki orang kata.

Maksud yang sama tu adalah dua-duanya adalah dugaan..sejauh mana kita hargai apa yang diberikan..so..watch out..

Manusia semua sama..Tuhan maha Adil..Dia tak bias..semua equal..cuma perjalanan hidup yang berbeza..Jadi aku rasa, kurang enak untuk mengata orang lain kalau mereka susah..rezeki masing-masing akan tiba..orang moden kata hidup kita macam bola..Cuma, do your thing and always believe in God..Simple..

Aku rasa..dah banyak perubahan jadi kat aku..Urghh...ini pun aku bingung kenapa in a sudden, banyak sangat benda jadi tapi tak dapat cari jawapan..ada satu cerita..



Petang tadi, sebelum balik, nak gi amik kete..tengah jalan ada kete hon..dongak kepala tengok driver tengah lambai sambil tersenyum girang..aku lambai, senyum kebingungan..oh, by d way, dia seekor singa betina yang suka buat bising..tak disukai ramai..dan aku pun tak pernah nak suka dia..selalu kena maki..tapi it turns out, dia lambai aku???what the..

Aku harap benda-benda tu semua adalah rezeki..amin..terima kasih..

Jangan berhenti berharap...

Sebagai bonus, nak share gambar zaman sekolah Labu..tak ramai dapat tengok gambar aku zaman glemer..tiba-tiba rasa nak belek sebab teringat kat kawan yang bersungguh-sungguh nak buat reunion..aku pernah pasang impian aku nak organize reunion besar-besaran..kitorang share benda ni dan berjanji..baru perasan tahun ni ulang tahun ke sepuluh since kitorang habis sekolah..tapi looks like aku kecewakan ramai orang..mungkin tak dapat nak buat..

Kepada Sin Chan, Mad No and Nazri...kalau korang ada singgah kat sini, maafkan aku..kalaulah korang ada kat KL..


















Apsal tak bole rotate gambar ni???


Cukup la aku merapu..


***

Tuesday, February 8, 2011

Khottal

***



Khottal nama diberi..band dari Melaka, 11 orang kesemuanya dalam 1 band..ketuk drum 3 orang, gitar 3 orang..selebihnya perkusi..what a band..musiknya juga menarik telinga untuk dengar..

Tak larat nak menulis..saya demam..sila search dalam youtube untuk nonton clip lagu bertajuk Woo Song..nanite!!

Wooooooo~~~

- Posted using BlogPress from my iPhone

***

Location:Jalan Changkat Mulia,Kuala Lumpur,Malaysia

Monday, January 31, 2011

Tapau Please!

***

Tapau is a rockumentary project yang mengetengahkan artis dengan cara pembikinan muzik video yang tersendiri..unik, menarik dan tak macam budaya typical mainstream Malaysia..ada banyak video clip diorang dah buat salah satunya untuk Aizat's Sungai Lui dan Liyana Fizi's Light Writing..Untuk lebih lanjut refer link dibawah k..

Tapau's Facebook

Nak share lagu Kaku from one of my favourite artist, Cik Liyana Fizi..saya suka...lalalalala


RANDOM TAPAU : Liyana Fizi 'Kaku' from Luey Motion Lab on Vimeo.

***

Sunday, January 30, 2011

Hari Ahad hari untuk Merapu

***

Hari Ahad..hmmm minggu ini agak bosan..Hujan tak berhenti dari Subuh..

Bangun pun agak awal sesudah Subuh..dah agak lama tak rasa hari Ahad yang panjang..so kicked off hari Ahad jam 7..

Jam 0900

Buat priority apa nak buat..

1. facebooking - checked

2. soccernet.com - checked

3. download album baru My Chemical Romance - checked

4. update template blog - checked (hmmm sangat suka wajah baru)

5. new entry - checked (tak de idea..so letak Bob Marley's video)

6. kemas bilik - pending (setan bolat bisik suruh tak yah buat)

7. hantar cuci kete - sorry Melati, hujan


to be continue...


Jam 1400

Check info channel Astro, set nak tengok Lin Dan vs Chong Wei..jam 5 mungkin..alih2 tengok History Channel's Hidden City in Beijing..interesting..

Aku pernah propose kat geng Beijing untuk backpacking..tapi geng yang ni agak kurang terhadap style ni dan..hmmm..

Travel salah satu medium untuk mengenal dunia..nak kenal dunia selalunya kena explore sendiri..that's the beauty of travelling...kalu ikut mainstream, benda dan tempat yang rare yang tak diceritakan tak dapat nak jumpa..travel bukan setakat untuk pergi shopping..travel kena ada feel yang deep..itu baru travel..

So dalam rancangan Hidden City, ada tunjuk tempat-tempat yang tak selalu orang pergi..bandar bawah tanah - yang ni mak aku pernah masuk..masa dia pergi dulu still ada orang duduk dalam bandar bawah tanah tu; ada orang bertani, tempat tinggal orang, kedai, restoran..seriously, benda ni wujud..tapi dalam rancangan tu tunjuk bandar tu dah lenyap so yang ada hanya kawasan tinggalan zaman perang dingin China - Russia - US..

Tempat lain yang dia pergi - Old Summer Palace (Summer Palace yang ada sekarang hanyalah yang dibuat selepas Old Summer Palace kena musnah dengan orang Perancis dan Englishman masa Perang Candu..

Dan yang paling aku cursing dalam hati (curse tak berhenti selama setengah jam) bila dia tunjuk pasar karat Beijing dan lorong Old Beijing yang penuh dengan barang-barang cenderamata dan barangan antik..Fuck..ini la sebab aku tak suka ikut travel agent..tempat-tempat macam ni takkan diorang bawak..Fuck, fuck and fuck..

to be continue...

Jam 1500

tik
tok
tik
tok
tik
tok

Oh..memang..memang panjang..sekarang aku dah mati kutu nak buat apa..
Penat dok nunggu game Chong Wei..hmmm oh shit..seharian aku tak nyalakan rokok..damn..

(tutup laptop)

(bersiap)









to be continue...

Jam 1600

Sekarang di Old Town Taman Melati..seorang diri..kadang-kadang berseorangan buat dada lapang..dapat berfikir dengan bebas..kawan office kata aku ni kuat berfikir seorang diri..tenung skrin PC lama macam tengah tenung Elisha Cuthbert (sila nonton Girl Next Door)..sebab tu tumbuh uban area sideburn belah kanan..

Oh ya..tahun ni sangat penting..banyak benda nak kena setel..nak start study and sediakan thesis..nak cerita kat sini aku agak malu..tak kena dengan jiwa..pergi jahanam..hihi..

Sambil sip kopi, menghela nafas berasap, aku berfikir, "Kie, apa kau dah bersedia?"

Shit..no more Anarchy!!!

***

Chill lah!

***

Live life to the fullest..




Dont worry about a thing,
cause every little thing gonna be all right.
Singin: dont worry about a thing,
cause every little thing gonna be all right!

Rise up this mornin,
Smiled with the risin sun,
Three little birds
Pitch by my doorstep
Singin sweet songs
Of melodies pure and true,
Sayin, (this is my message to you-ou-ou:)

Singin: dont worry bout a thing,
cause every little thing gonna be all right.
Singin: dont worry (dont worry) bout a thing,
cause every little thing gonna be all right!

Rise up this mornin,
Smiled with the risin sun,
Three little birds
Pitch by my doorstep
Singin sweet songs
Of melodies pure and true,
Sayin, this is my message to you-ou-ou:

Singin: dont worry about a thing, worry about a thing, oh!
Every little thing gonna be all right. dont worry!
Singin: dont worry about a thing - I wont worry!
cause every little thing gonna be all right.

Singin: dont worry about a thing,
cause every little thing gonna be all right - I wont worry!
Singin: dont worry about a thing,
cause every little thing gonna be all right.
Singin: dont worry about a thing, oh no!
cause every little thing gonna be all right!

***

Tuesday, January 11, 2011

Winter Trip to Beijing

***

Hello there!!!
Happy tak ingat dapat masuk internet..dah 4 hari x dgr kabar org Malaysia..

Sebenarnya aku baru tau ada wifi dekat hotel..bodo x ingat..wifi zone hanya ada dekat luar pintu bilik tempat org lalu lalang..itu pun tanya satu group lain yg tgh layan wifi..patut la malam2 aku tgk org dok kat pintu luar bilik macam org minta sedekah..sekarang ni pun tgh mencangkung kat luar bilik macam tgh ngangkung.. :p

Suhu dekat beijing average -3..sejuk x ingat..tapi layan beb.. :) overall,puas hati tapi sape yg jenal aku, aku x suka ikut travel agent..masa terhad x bebas..

Ada 2 hari lagi..esok shopping utk 1 hari siang sampai malam..heh..ok peeps..jari sudah beku..nak masuk bilik layan heater..

Miss u peeps!

***

- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:S Babao Hutong,Beijing,China

Monday, December 20, 2010

Kabel Elektrik

***

Baru sudah tengok video Lim Guan Eng dalam YouTube pasal jumlah kontrak yg dilulus oleh Penang untuk kontraktor Melayu..

Rumusan yang boleh dibuat, emmm orang melayu selalunya mengharapkan ada kabel-kabel politik untuk dapatkan kerja atau business..Selalunya yang meminta-minta ni tak lah kemana sangat..sebab 50 tahun kita dipupuk supaya mencari kabel..

So bila Penang buat tender terbuka, kebanyakan kontraktor melayu tak dapat..99% yang dapat tu pun Melayu jugak..tapi yang memang boleh buat kerja la..(kalau Guan Eng & kerajaan Pakatan cakap betul la kan)..Cuba teka siapa yang yang tak dapat dan bising sangat tak dapat tu?..tau kan?

Secara peribadi aku percaya 80%..Kenapa? hmmm ko orang Malaysia, tak kan tak faham budaya kita, kan? =)

Alhamdulillah, semenjak aku and partners buat business, kitorang berjaya tolak sekali cobaan dan godaan kabel-kabel penghisap darah..sape-sape faham maksud aku, korang memang peka dengan budaya Malaysia..Moga dihindarkan.. =)

***

Thursday, December 2, 2010

Malu

***

Manusia akhir zaman masa ini terlalu taksub dengan alam maya..

Sifat malu hilang habis..

Mereka terlalu ke arah menceritakan segala-gala pada orang yang tak dikenali, tak pernah tengok batang hidung, hati budi pun tak tau, perangai baik ke buruk..Tak kira kat facebook, blog atau..forum pun ada..

Sifat malu dekat diri sendiri habis hangus..

Yang dah laki bini, dok cite pasal cite dalam kelambu..cite buruk pasal laki / bini..

Yang tengah bercinta, cite buruk pasal bf / gf dia..

Yang lagi teruk, cite keburukan diri sendiri..taksub sangat dengan gaya hidup buruk pak barat..kalau ye pun, yang buruk2 tu tok sah gi gendang satu kampung..

Secara langsung malukan orang nak diperkatakan..

Secara tak langsung, bodohkan diri sendiri..tak sedar diri memalukan diri sendiri..

Yang ada buat benda2 camtu, korang sungguh sesat..

Manusia ke haiwan buat benda camtu?

Akhir kalam, korang bodoh (kepada orang yang tertentu sahaja, yang tak buat, kudos utk korang)

***